ПОЛИКОНТ - 4.497
дата: 15-12-2014

[отпечатай]

I. Модул "Кадри"

1. Нова печатна форма на график за ползване на отпуск

Добавена е възможност за отпечатване на втори вариант на график за отпуск. Графикът може да се отпечата от меню "Справки" / "По структ.за период" / "График за отпуск 2". Може да се изготви за една година или друг избран период в рамките на календарната година, за едно звено или за цялата организация. Съдържа информация по звена за назначения персонал, за който има въведени документи за плануване на отпуск за периода. За всеки работещ има данни за длъжността, периодите на планувания отпуск, броя на дните на салдото за отпуски и плануваните дни за периода, броя на плануваните дни за предходни години и общия брой на плануваните дни.

2. Промени, свързани с дипломатическите длъжности

В Закона за дипломатическата служба са заложени специфични изисквания за професионален опит за заемане на дипломатически длъжности. В тази връзка са направени следните допълнения:

  • Добавена е възможност за описание на специфичните изисквания за професионален опит в данните за длъжностите, като в меню "Основни данни" / "Длъжности" е добавено поле "Изиск.опит", в което се въвеждат изискванията за изискуемия опит със свободен текст до 25 символа.
  • Направена е промяна в длъжностното разписание за държавната администрация, отнасяща се за дипломатическите длъжности, като в полето за ранг на държавните служители се отпечатва дипломатическия ранг и в полето за изискуем опит се отпечатва изискуемия опит от описанието на длъжностите.

II. Модул "Работна заплата"

1. Промяна в документ от вид 88 за годишен ДОД

Във връзка с изменение на служебните бележки по чл.45, ал.1 и ал.2 от ЗДДФЛ (с годишно изравняване на данъка и при напускане) е добавена възможност за въвеждане на информация за вида на дохода, брутния размер на изплатените доходи от трудови възнаграждения и размера на допълнителното възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит.

2. Служебна бележка за доходи от трудови правоотношения по чл.45, ал.2, т.1,2 и 3 от ЗДДФЛ

Създадена е нова служебна бележка за доходи от трудови правоотношения по чл.45, ал.2, т.1,2 и 3 от ЗДДФЛ, във връзка с публикуването на новите образци на служебните бележки по ЗДДФЛ от НАП.

Служебната бележка се предоставя на работника/служителя до 10-ти януари на следващата календарна година, когато:

  • напуска през календарната година;
  • доходът е получен от правоотношение по §1, т.26, б."и" от ДР на ЗДДФЛ, т.е. доходът е получен независимо от основанието за възникване на правоотношението, от съдружници, които полагат личен труд в дружествата и кооперациите, на съдружници, на член-кооператори и т.н.
  • работи по трудово правоотношение, което не е основно.
  • Служебната бележка за първия случай се изготвя от месеца, в който напусналото лице е получило последните си доходи, а за останалите два случая - през м.декември на календарната година. Работи се в  меню "Справки" / "Служебни бележки", избира се от списъка на персонала желаното лице и от допълнителното меню се продължава с "За ДОД при напускане". Функцията "За ДОД при нап. до 2013" се използва за изготвяне на служебни бележки за периоди до края на 2013 г.

    Служебната бележка може да се изготви в два варианта. Първият вариант не съдържа информация за брутния размер на изплатените през годината доходи от трудови възнаграждения и размера на допълнителните възнаграждения за придобит трудов стаж и професионален опит. Вторият вариант съдържа тази информация. Този вариант ще се използва от лица, които имат право на данъчно облекчение за доходи, непревишаващи минималната работна заплата (на основание чл.22б от ЗДДФЛ). Той се изготвя по изрично искане от работника и/или служителя.

    За изготвяне на първия вариант на бележката е необходимо в поле "Отпечатване на бр.доход Д/Н" да бъде попълнено "Н" (по подразбиране), а за изготвянето на втория вариант -"Д".

    За изготвяне на втория вариант на служебната бележка (с данни за размер на брутно възнаграждение) на лице, на което през календарната година са изплатени суми по чл.24, ал.2 от ЗДДФЛ: ваучери, суми за храна и/или други необлагаеми или суми с отделна ведомост, е необходимо да се въведе документ от вид 88 за м.декември. В него трябва да се попълни само поле "Брутен доход" с общия размер на всички изплатени през календарната година необлагаеми суми.

    От ПОЛИКОНТ може да се изгови служебна бележка с доход от вид 101 и 102. С доход от вид 102 се изготвя бележката, ако лицето е осигурено с вид 90"Лица, без осиг.вноски с данък по ЗДДФЛ". Важно е да се отбележи, че в рамките на годината за едно лице може да бъде изготвена бележка само с единия вид осигурен.

    3. Последователност за годишно изравняване на данъка по ЗДДФЛ

    През месец декември се извършва годишно изравняване на данъка върху доходите на физическите лица на всички работещи, които са назначени по трудово или приравнено към трудово правоотношение към 31.12 на текущата година. Последователността на работа е следната:

  • Работи се в каталога за месец декември.
  • Проверява се стойността на общ параметър 20 "Заплатите за м. 12 се изплащат м.12", като стойността е 1, ако заплатите за м.12 се изплащат през м.12 или стойността е 0, ако заплатите се изплащат през м.01 на следващата година.
  • Проверява се стойността на общ параметър 22 "Минала година - заплатите за м. 12 се изплащат м.12", като стойността е 1, ако заплатите за м.12 на предходната година са изплатени през м.12 или стойност 0, ако заплатите за м.12 се изплатени през м.01 на текущата година.
  • Всички работещи, на които ще се прави годишно изравняване трябва да имат перо 501„ДОД с годишно изравняване". Ако ще се извършва годишно изравняване на всички перо 501 е задължително, а в противен случай перото трябва да бъде незадължително. Лицата, на които няма да се прави годишно изравняване не трябва да имат добавено перо 501.
  • При годишно изравняване на данъка се ползват данъчни облекчения за намалена трудоспособност, за доброволни осигуровки и застраховки и направени дарения:
    • На данъчно облекчение за намалена работоспособност имат право всички лица, които имат поне за 1 ден от календарната година решение на ТЕЛК и са с намалена трудоспособност от 50 и над 50%. За тези лица се добавя перо 496 "За дан.обл. - инвалиди" с период 1, ако не са въведени документи за ТЕЛК. Ако са въведени документи за ТЕЛК, автоматично се добавя перо 496.
    • За доброволни осигуровки и застраховки с данъчно облекчение перата 541 „Добров.осиг. с дан.обл.-год“ и 542 „Застраховки с дан.облекч.-год.“ трябва да са задължителни.
    • За дарения с данъчно облекчение трябва да е задължително перо 546 „Дарения с данъчно облекч.-год.“.
  • За новопостъпилите през годината служители и за лицата, които работят по втори трудов договор при друг работодател е необходимо да се въведе документ от вид 88 „Документ за ДОД годишен“.
  • За работещите на втори трудов договор при същия работодател се извършва годишно изравняване на данъка само по основното правоотношение.
  • За морските лица и лицата, получили доход от вид 102, не се въвежда документ от вид 88 и на тях не се прави годишно изравняване на дохода, а се подава годишна данъчна декларация.
  • Програмата извършва годишното изравняване на данъка с изчислението на работните заплати за м. декември. В резултат могат да се:

    • разгледат справки за годишно изравняване на данъка за доходите за физическите лица от меню "Текущи данни" /"Персонал" и от допълнителното меню може да се разгледат резултатите от извършване на годишното изравняване и от изчислението на данъчните облекчения в менюта "Годишен ДОД", "Год-добр.осиг.дан.обл.", "Год-застр.осиг.дан.обл.", "Год-дарен.обл.".
    • изготвят служебните бележки за доходите от трудови правоотношения от меню "Справки"/"Служебни бележки"

    4. Промени в Декларация 6

    Направена е промяна в начина на изготвяне на коригираща Декларация 6. Промяната се отнася само за изчислението и декларирането на осигурителните вноски от обезщетения и заплати и не се отнася до декларирането на данъка. Промяната касае случаите, в които се налага намаляване на една и/или повече осигурителни вноски. Промяната е направена във връзка с указания на НАП и се отнася за случаите, когато за един месец имаме деклариране на осигуровки от заплати, довнасяне и намаляване на осигурителни вноски през следващи периоди.

    Нека да разгледаме следния пример:

    • За месец 08.2014 г. е изготвена и подадена Декларация 6 със следните стойности:
    вид пл. Код к. ММ.ГГГГ Вноски за ДОО Вноски за ДЗПО-УПФ ... Вноски за ЗО ... Дата пл.
    5 0 08.2014 1000.00 250.00 ... 500.00 ... 5.09.2014
    • През месец 09.2014 г. е направено доплащане на възнаграждения на персонала за м. 08.2014 г. и е изготвена и подадена Декларация 6 със следните стойности:
    вид пл. Код к. ММ.ГГГГ Вноски за ДОО Вноски за ДЗПО-УПФ ... Вноски за ЗО ... Дата пл.
    6 0 09.2014 80.00 20.00 ... 40.00 ... 5.10.2014
    • През месец 10.2014 г. е направена корекция в заплатите за м. 08.2014 г, която води до намаляване на осигурителните вноски за ДОО с 120 лв. и за ДЗПО с 40 лв.

    До настоящия момент при изготвяне на коригираща Декларация 6 се предаваха последните изчислени стойности на осигуровките, т.е. сумират се редовната декларация и декларацията със сумите за доплащене и се намаляват сумите от отрицателните корекции:

    вид пл. Код к. ММ.ГГГГ Вноски за ДОО Вноски за ДЗПО-УПФ ... Вноски за ЗО ... Дата пл.
    5 1 08.2014 960.00 230.00 ... 540.00 ... 5.08.2014

    Актуалното състояние на Декларация 6 в НАП е следното:

    вид пл. Код к. ММ.ГГГГ Вноски за ДОО Вноски за ДЗПО-УПФ ... Вноски за ЗО ... Дата пл.
    5 1 08.2014 960.00 230.00 ... 540.00 ... 5.08.2014
    6 0 09.2014 80.00 20.00 ... 40.00 ... 5.10.2014

    В този случай е необходимо освен коригираща декларация да се подава и заличаваща декларация 6 за допълниелните суми, които се отнасят за м.09.2014г., защото се получава дублиране на осигурителните вноски върху допълнителните възнаграждения, изплатени в м. септември.

    Сега, след направените промени в Декларация 6 ще се изготвя коригираща Декларация 6, с която ще се промени само вече подадената Декларация 6, т.е.

    вид пл. Код к. ММ.ГГГГ Вноски за ДОО Вноски за ДЗПО-УПФ ... Вноски за ЗО ... Дата пл.
    5 1 08.2014 880.00 210.00 ... 500.00 ... 5.08.2014

    Актуалното състояние на Декларация 6 в НАП ще бъде следното:

    вид пл. Код к. ММ.ГГГГ Вноски за ДОО Вноски за ДЗПО-УПФ ... Вноски за ЗО ... Дата пл.
    5 1 08.2014 880.00 210.00 ... 500.00 ... 5.08.2014
    6 0 08.2014 80.00 20.00 ... 40.00 ... 5.10.2014
    5. Нови справки в генератора на рекапитулации

    Създадена е нова възможност за изготване на справки в генератора на рекапитулации - по група разходен център, социално осигуряване и възраст. Справката може да се изработи в две форми - таблична и печатна. Новият разрез е достъпен и при работата с груповите рекапитулации.

    Новата функционалност е създадена по поръчка на "ВМЗ" АД - гр. Сопот.

    III. Модул "Счетоводство"

    1. Промени при работата с документи, които се отчитат по ДДС

    С текущата актуализация се създава възможност за един документ да могат да се правят два или повече записа, свързани с отчитането по ДДС. Може да използвате новата възможност за едновременно записване на документ в дневника на покупките и дневника на продажбите, както и за въвеждане на повече от една сделка в дневника на покупките или продажбите.

    В тази връзка в ПОЛИКОНТ са направени следните промени:

  • Създадена е възможност за отбелязване на документите, които се отчитат и в двата дневника за ДДС.
  • Създадена е нова форма за въвеждане на информация за ДДС. Начинът на работа в нея е описан подробно по-долу.
  • Преработени са алгоритмите за създаване на дневниците за покупките и продажбите, декларацията за ДДС и VIES-декларацията.
  • Променени са тестовете за правилно осчетоводяване.
  • Променена е спецификацията на файловете за зареждане на данни за осчетоводяване в ПОЛИКОНТ, както и самите алгоритми, които осъществяват експорта и импорта на данни.
  • Променено е описанието на типовите операции и тяхното използване за документите с повече от една сделка за ДДС.
  • Променено е автоматичното контиране на протоколи по чл.117 от ЗДДС, създадени в модул "Фактуриране".
  • 2. Промени при описанието на първичните документи

    При работата с първичните документи ("Основни данни" / "Документи") вече може да въвеждате в полето ДДС - 'Д'. По този начин ще можете да записвате за документа данни и в двата дневника за ДДС. Полето е променено за служебните документи с кодове 109, 119, 209 и 219.

    3. Допълнителни данни за отчитане по ДДС

    Създадена е нова форма за въвеждане на информация за ДДС. Тя се стартира от допълнителното меню на счетоводния дневник с "Данни за ДДС".

    Формата съдържа информация за отчитането по ДДС на документите, които са свързани с повече от една сделка или се записват едновременно и в дневника на покупките, и в дневника на продажбите.

    Всеки ред от нея съдържа информация за сделката, облагаемата стойност с включен ДДС, ДДС, акциза и вида на стоката.

    За един документ може да правите само по един запис за дадена сделка. Не може да използвате сделката, която сте посочили като основна в счетоводния дневник. За документите, които се записват в дневника на продажбите ('П') може да използвате само сделки за продажби. Аналогична проверка има и за документите, които се записват в дневника на покупките ('К'). За документите, които се записват и в двата дневника може да използвате сделки за покупки и продажби.

    Видът стоки се попълва с '01' или '02' само за сделки - 5,6,7,8 и 25. В останалите случаи полето трябва да е празно (' ').

    Добавянето, промяната и изтриването на данни от формата е разрешено, само ако документът не е с дата преди счетоводната дата на заключване.

    Трябва да имате предвид, че при изтриване на документ от дневника, програмата автоматично изтрива данните за ДДС. Същото се отнася и в случай, че се промени видът на документа и тази промяна води до промяна на отчитането по ДДС.

    4. Промени при работата с типови операции

    Допълнителни данни за отчитане по ДДС може да въведете и за типовите операции, които използвате. При автоматичното контиране с типови операции, програмата вече използва въведената допълнителна информация за ДДС и я преписва в документа, който се контира чрез нея. Същото се отнася и за работата с групови типови операции.

    5. Промени при автоматично контиране на документи от модул "Фактури"

    Променен е алгоритъмът за автоматично контиране на документи от модул "Фактуриране". Промяната се отнася основно до контирането на протоколи по чл.117 ЗДДС. Може да съдадете типова операция за документ, който се записва и в двата дневника. Като основна сделка посочете сделката, която съотвества на основанието за съставяне на протокола, а като допълнителна посочете сделката, която трябва да се отрази в другия дневник по ДДС. При автоматичното контиране на протокола програмата ще попълни данните за ДДС и в двата дневника.

    Във формата за автоматичното контиране на документи от модул "Фактуриране" са добавени следните нови възможности:

  • Контиране на всички неконтирани документи, които попадат в зададен период;
  • Контиране на документите от даден вид, които попадат в зададен период;
  • Контиране на неконтираните документи от даден вид, които попадат в зададен период;
  • Във всички случаи потребителят задава период и папка, в която ще се запишат документите. Във втория и третия случай се избира и видът на документа: фактура, сторно, протокол и т.н.

    IV. Отстранени грешки и извършени подобрения

  • Създадена е нова възможност за автоматично контиране само на неконтираните платежни документи от даден период. При контирането документите се подреждат по дата на плащане, дата на документ и вид на документ.
  • Изготвянето на справките в модул "Финансов контрол" по параграфи и аналитични параграфи е ускорено значително.
  • При подписването на авансовите ведомости програмата изтегля за текущия персонал данните за звено, длъжност и разходен център.