ПОЛИКОНТ - 4.615
дата: 01-04-2020

[отпечатай]

I. Системна администрация

1. Преминаване към Firebird 3.0.5

С тази актуализация ПОЛИКОНТ започва да работи с последната версия на Firebird  SQL сървъра. Обновяването на инсталациите под Windows се извършва автоматично. Работещите под Линукс трябва да пуснат актуализацията и когато тя поиска потвърждение за смяна на Firebird  да извършат надграждането на SQL сървъра чрез пакетната система на съответната дистрибуция.

II. Модул "Кадри" и "Работна заплата"

Промени в законодателството

В ДВ бр. 28 / 24.03.2020 г. е публикуван УКАЗ № 71 за обнародване на ЗАКОН за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.

Част от него засяга и работа на специалистите по "Човешки ресурси" и "Труд и работна заплата", както и на счетоводителите във фирмата. В него за времето на извънредно положение:

  • с чл.5, ал.2 се регламентира, че не се налагат запори, с изключение на запорите за издръжка, за вреди от непозволено увреждане и за вземания за трудови възнаграждения;
  • с чл.7, ал.1 се дава възможност на работодателите и органите по назначаване да възлагат надомна работа или работа от разстояние на работниците и служителите си без тяхно съгласие, освен когато това е невъзможно. Условията и редът за възлагане, изпълнение и контрол се определят със заповед на работодателя или органа по назначаване;
  • с чл.7, ал.2 се дава възможност на работодателите и органите по назначаване да предоставят до една втора от платения годишен отпуск на работника или служителя и без негово съгласие;
  • с чл.8, ал.1 отпадат ограниченията за полагане на извънреден труд и за неговата продължителност за работниците и служителите на намалено работно време, които оказват или подпомагат оказването на медицинска помощ;
  • съгласно чл.20, ал.2 учителите водят онлайн обучение от дома си или друго място, като при това не е необходимо да се сключват споразумения по чл.119;
  • с § 4 от Преходните и заключителни разпоредби в Кодекса на труда се правят следните изменения и допълнения:
  • създава се нов чл. 120б – за правото на работодателя за периода на извънредното положение едностранно да възлага надомна работа или работа от разстояние. Промяната се извършва със заповед и може да се променя само мястото на работа, но не и другите условия по договора;
  • създава се нов чл. 120в съгласно който работодателят може да преустанови със заповед работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни работници и служители за целия период или за част от него до отмяната на извънредното положение;
  • в чл.138а се създава нова ал.2 според който работодателят може за времето на извънредното положение да установи непълно работно време за работниците и служителите, които работят на пълно работно време. Непълното работно време не може да е по-малко от половината от законоустановеното;
  • създава се нов чл.173а за ползването на отпуск при извънредно положение – при преустановяване на работата със заповед на работодателя или на държавен орган, работодателят има право да право да предостави платения годишен отпуск на работника или служителя и без негово съгласие, включително на работник или служител, който не е придобил 8 месеца трудов стаж. В алинея 2 са изредени категории работници и служители, на които работодателят е длъжен да разреши да ползват платен или неплатен отпуск по тяхно желание. Отпускът по двете алинеи на този член се зачита за трудов стаж;
  • създава се нов чл. 267а, според който за времето на преустановяване на работата в случаите по чл. 120в работникът или служителят има право на брутното си трудово възнаграждение;
  • с § 5 от Преходните и заключителни разпоредби в Кодекса за социално осигуряване се правят следните допълнения:
  • създава се нов чл.3а за изпълнението на задължения при обявено извънредно положение. Той касае сроковете предвидени за осигурените лица за представяне на документи и данни за изплащане на обезщетения за временна неработоспособност, майчинство или трудоустрояване – те спират да текат за срока на извънредното положение. Заявления, жалби и други документи подадени от осигурените лица до 14 дни след отмяната на извънредното положение в съответното териториално поделение на НОИ, се смятат за подадени в срок.
  • с § 13 от Преходните и заключителни разпоредби в Закона за държавния служител се правят следните допълнения:
  • създава се нов чл.51а за правото на органът по назначаването при обявено извънредно положение да възлага на служителя без негово съгласие работа от разстояние в домашна среда. Условията и редът за възлагане, изпълнение и контрол на работата от разстояние се определят със заповед на органа по назначаване;
  • създава се нов чл.64а за ползването на отпуск при обявено извънредно положение и при невъзможност за работа от разстояние. В този случай органът по назначаването е длъжен да разрешава ползването на платен годишен отпуск или на неплатен отпуск по искане на определени категории лица, изредени в т.1-5. Времето през което се ползват тези отпуски се зачита за служебен стаж;
  • в § 25-28 от Преходните и заключителни разпоредби са разписани промените в сроковете за подаване на декларации и деклариране и внасяне на данъци по ЗКПО и ЗДДФЛ.

III. Модул "Кадри"

1. Нови основания

Във връзка със Закона за извънредното положение са добавени следните нови основания:

  • 55 - чл. 120б, ал.1 от КТ, с който се регламентира работа от разстояние по време на извънредно положение;
  • 56 - чл. 120б, ал.1 от КТ, с който се регламентира надомна работа по време на извънредно положение;
  • 138 - чл. 51а, ал.1 от ЗДС, с който се регламентира работа при разстояние за държавните служители по време на извънредно положение.

Тези основания трябва да се използват само в документ от вид 19 и не трябва да се използват в документи от вид 1, 2, 11,12, 21, 22, 23 и 24.

Добавени са нови основания за неплатен отпуск по време на извънредно положение, който се зачита за трудов стаж:

  • 127 - чл. 64а, ал.1 ЗДС;
  • 301 - чл. 173а, ал.2 КТ.

2. Нови документи и работа с тях

Във връзка със Закона за извънредното положение са създадени следните нови документи:

  • 18 "Преустановяване на работа"
  • 19 "Работа при извънред.положение"

Документ от вид 18 "Преустановяване на работа" е предназначен за въвеждане на периодите, през които е била спряна работата за служителя по време на извънредно положение. Той няма съдържание, не влиза в сила и не се използва при изчисление на работните заплати. От допълнителното меню на формата с дневника на документите с "Печат" може да изготвите печатен образ на основание чл. 120в, ал.1 от КТ. Началната и крайната дата на документа задават периода на преустановяване на работа. В коментарното поле може да въведете пояснения.

Документ от вид 19 "Работа при извънред.положение" е предназначен за въвеждане на периодите, през които работниците или служителите са работили от разстояние или са извършвали надомна работата по време на извънредно положение. Документът има съдържание, не влиза в сила и не се използва при изчисление на работните заплати. От допълнителното меню на формата с дневника на документите с "Печат" може да изготвите печатен образ на основание чл 120б, ал.1 от КТ.

Документът се въвежда в дневника на документите на служителя за съответния период. В съдържанието на документа се избира основанието, което може да бъде само от вид 55, 56 или 138. В полето "Място на работа" се въвежда адресът на мястото, където ще работи служителят. Ако полето не се попълни, програмата автоматично ще попълни адреса от досието на служителя. В полето "Други условия" може да се въведат допълнителни условия към документа. От допълнителното меню с "Печат" или "Печат без дата" може да отпечатате документа.

3. Автоматично генериране на документ 18

Създадена е възможност за автоматично генериране на документ от вид 18 на всички служители, назначени в избрано звено към зададена дата.

Работи се в меню "Личен състав" /"Докум.автоматично".

Въвежда се дата, към която се изготвя структурата на организацията. Тази дата се използва и като начална дата на документите, които ще се генерират. Избира се желаното звено. От допълнителното меню се продължава с "Прекратяв.на работа". В диалогова форма в поле "До дата" се въвежда крайната дата на периода на документа, а в поле "Пояснение" се въвежда текст, който да се запише като коментар.

Генерират се документи само на служителите, назначени в звеното към зададената начална дата, за които няма въведен документ от вид 18 за периода. 

4. Автоматично генериране на документ 19

Създадена е възможност за автоматично генериране на документ от вид 19 за всички служители, които са назначени в избрано звено към зададена дата.

Работи се в меню "Личен състав" / "Докум.автоматично". Въвежда се дата, към която се изготвя структурата на организацията. Тази дата се използва и като начална дата на документите, които ще се генерират. Избира се желаното звено. От допълнителното меню може да се продължи с "Док.за отдалечена работа" или с "Док.за надомна работа".

След потвърждаване се изобразява форма, в която в поле "До дата" се въвежда крайната дата на периода, а в поле "Пояснение" - текст, който се попълва в коментарното поле на документа.

Генерират се документи само на служителите, за които няма въведен документ от вид 19 за периода.

При избор на:

  • "Док.за отдалечена работа" се генерират документи за работа от разстояние на работещите  по трудово и служебно правоотношение. Ако служителят е назначен по трудово правоотношение, в неговия документ се попълва основание  55, т.е. по чл.120б, ал.1 от КТ. Ако е държавен служител се попълва основание 138, т.е. по чл.51а, ал.1 от ЗДС.
  • "Док.за надомна работа" се генерират документи за надомна работа на назначените само по трудово правоотношение. В документите им се попълва основание  56, т.е. по чл.120б, ал.1 от КТ.
5. Отпечатване на документи 18 и 19 в групов режим

Добавена е възможност за отпечатване на документи от вид 18 и 19 в групов режим. Работи се по аналогичен начин на останалите документи (меню "Личен състав" / "Печат док.автоматично"). От списъка с видовете документи се избира съответният вид и от допълнителното меню се отпечатват заповедите за служителите.

IV. Модул "Работна заплата"

1. Промени във връзка със закона за извънредното положение

При работа с ПОЛИКОНТ е необходимо да направите:

Относно решенията на ТЕЛК:

  • ако използвате документи от вид 36 "Решение на ТЕЛК", трябва да промените крайната дата на документите, които изтичат в периода на извънредното положение. Крайната дата трябва да е два месеца след обявената крайна дата на извънредното положение;
  • ако се използва перо 349 "Намаление облаг.доход инвалиди", трябва да увеличите неговия период за служителите с изтичащо облекчение. Перото трябва да е активно до 06.2020 г. (два месеца след изтичане на срока на извънредното положение).

Ако желаете да спрете удържането на запорите:

  • ако използвате служебните пера за запори 963 и 964, може да се изтрие перо 963 от списъка с незадължителните текущи пера на лицето. По този начин потребителските пера за запори ще се запазят и в същото време няма да се удържат запорите. След изтичане на извънредното положение, ще трябва отново да се добави перо 963;
  • ако използвате перо 513 или други потребителски пера, може да промените стойността им на 0 без да променяте периода. След изтичане на извънредното положение сумите трябва да се въведат отново.

V. Модул "Поръчки"

1. Управление на участието на звената в ресурсното планиране

Създадена е възможност за изключване на определени звена от ресурсното планиране. Когато едно звено е изключено, наличните в него номенклатури няма да се използват като ресурси при осигуряване на изпълнението на поръчките или при изчисляване на дефицит.

Управлението на участието на звената се извършва от "Основни данни" / "Структура". Към описанието на звената в дясната част на формата е добавено поле "Рес.пл.?". По подразбиране за всички звена стойността на това поле е "Д", т.е. участват като източници на ресурси. Изключването става като в полето се въведе "Н".

Новата възможност е създадена по поръчка на Блазер Груп Габрово ЕООД.

VI. Отстранени грешки и извършени подобрения

  • При създаването на нормативни пера може да използвате два нови начина - 66 и 67. Те служат за създаване на пера, които се изчисляват на база на стойност на други пера след умножение по отработените дни/часове и разделяне на плановите дни/часове.